Ökad konsumtion?
Denna veckas stora händelse i hela världen är ”Black Friday” den dagen efterfölj utav Cyber Monday nästa vecka. Båda dagarna uppfunna för att öka vår konsumtion utav prylar och kläder.
Black Friday (svenska: svart fredag) kallas i USA den dag som infaller dagen efter Thanksgiving (som är den fjärde torsdagen i november). Det är USA:s största shopping- och readag. Tillsammans med Cyber Monday tre dagar senare markerar det starten på julhandeln och många amerikaner börjar juldekorera och shoppa. Många besöker föräldrar eller andra släktingar under Thanksgiving, vilket ofta innebär en resa, och de arbetar därför inte på fredagen, utan kan till exempel ägna sig åt shopping.
Cyber Monday (svenska: Cybermåndagen) kallas första måndagen efter den amerikanska Thanksgivingdagen, och markerar starten för julhandeln över Internet. Begreppet myntades 2005 av Ellen Davis sedan trenden inletts runt 2002-2003. Även i andra länder förekommer företeelsen. I Storbritannien kallas dagen även för "Maniska måndagen" (engelska: Manic Monday). I Sverige slog företeelsen igenom runt 2010 och runt 2013 hade den vunnit mark.
Vår tanke denna vecka som handlare är:
Vi har tidigare skrivit om vikten utav att ta hand om och förvalta vår jord för kommande generationer, vi håller ju på att tömma jorden på dess resurser med bl.a. vår konsumtion utav prylar och kläder. Vi vill inget annat än att lämna efter oss bra avtryck. Personligen så har vi dragit ner på köttkonsumtionen, vi köper det som är närodlat, vi gör egen sylt och mustar våra äpplen och tar till vara på det vi kan. Slänger mindre mat mm. Detta gäller dock vår konsumtion utav mat inte konsumtionen utav prylar och kläder Vi försöker i den mån vi kan, om man behöver något, köpa bättre begagnade prylar, ge bort till någon som behöver. Men handen på hjärtat! Vad behöver man?
Hur ska vi agera som handlare? Vi vill ju värna om jorden och det tänker vi på när vi köper nya kollektioner till butiken, vart är plagget tillverkat, hur är arbetsförhållandena för personerna som gör plaggen, hur färdas dem till oss.? Efter detta väljer vi ut våra leverantörer noggrant. Har vi råd att skippa dagar som dessa? Kommer vi att försvinna i mängden? I en tid där folket handlar mer och mer på nätet, är vi unika, så gäller det att synas och följa med i utvecklingen. Snart finns det inga ”små” butiker kvar Inget mer kläm och känn på kläderna du är intresserad av, ingen personlig kontakt och inga goda råd till just dig, vad gör vi då?
Så vi följer efter! Vi är med på Black Friday, För vi älskar kontakten med alla kunder, att få ge råd och låta er känna och klämma på plaggen att se er lämna butiken nöjda för att senare komma in och berätta hur bra köpet blev. MEN vi uppmuntarar samtidigt alla våra fantastiska kunder att göra smarta val, vara säker på det du köper, tänka hållbart – den här jackan har jag i minst 5 år, när man ska konsumera att man tänker på att man får det man betalar för. Ofta så hänger det ihop, lite dyrare plagg längre hållbarhet vilket resulterar i du har kvar plagget i din ägo längre, när du tröttnar på plagget lämnar du det vidare till någon annan som blir glad.
Tänk cirkuljärt istället för linjejärt!
Se till att dina prylar/kläder hamnar i ett kretslopp istället för raka spåret ner i soporna.
Som någon vis människa en gång sagt,
-Den fattige har inte råd att köpa billigt!
”fattiga” det kan vi alla se oss som i denna tid då våra resurser håller på att ta slut.
Ha det bra till vi ses